چهره ای ذلیل تر از تو ندیدم..
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها
خبت به معناى «الْمُطْمَئِنُّ مِنَ الْارْضِ» هم آمده است؛ یعنى زمین آرام و مطمئن.
در لغت به زمین فراخ و پست، خَبْت مىگویند.
«أَخْبَتَ» با «الى» و «لام» متعدى مىشود و در قرآن با هر دو آمده است:
«الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا الى رَبِّهِمْ اولئِکَ اصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ»[۱]، وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُم».[۲]
«أَخْبَتَ» با «الى» معناى تواضع و خشوع و هبوط وذلت را دارد. و با «لام» معناى لینت و نرمش و پذیرش را دارد.
وقتى مىگوییم: «أَخْبَتَ الى رَبِّهِم» منظور آن تواضع و پستى و ذلتى است که تو در برابر حق پیدا مىکنى. اگر این معنا از ذلت تحقق پیدا کند، طبیعتاً زمینه براى ریزش فضل حق و بارور کردن عنایات او زیاد خواهد شد.
در روایات آمده است که خداوند به موسى خطاب کرد: «یا موسى! مىدانى من چرا تو را به عنوان کلیم خود انتخاب کردهام؟ چون در چهرهها جستجو کردم و چهرهاى آرامتر و نرمتر و ذلیلتر از چهره تو نیافتم. این بود که تو را انتخاب کردم.»[۳]
[۱] هود، ۲۳.
[۲]حج، ۵۴.
[۳]علل الشرائع، ج۱، باب۵۰، ص۵۶و۵۷.
پ ن : استاد علی صفایی (عین . صاد)
الهی بحق الحسین(ع)
عجل لولیک الفـــــــــرج