مُصْلِحِینَ

إِنَّا لاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ ـ ما هرگز جزای مصلحین را ضایع نخواهیم کرد

مُصْلِحِینَ

إِنَّا لاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ ـ ما هرگز جزای مصلحین را ضایع نخواهیم کرد

مُصْلِحِینَ

به نام خدا - به یاد خدا - برای خدا

الهی سنگرم آماده کن جنگیدنش بامن
تو توفیق شهادت را بده بالیدنش بامن

پیام های کوتاه
آخرین نظرات
  • ۱۴ خرداد ۹۸، ۱۲:۲۰ - سید محسن جوانمردی
    احسنت...

حکم خواه بودن / انوع بینه

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۸:۱۶ ب.ظ

اگر انسان حکم خواه باشد به دنبال بهانه ای یگردد تا انجام دهد .. 

حکم خواه حکم خواه است

ثَانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ۖ لَهُ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ ۖ وَنُذِیقُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَذَابَ الْحَرِیقِ ﴿٩﴾

بینه انواع دارد ..

اولین نوع بینه تمایز است : بینه هایی که میگویند بین این دوچیز تمایز است اگر در بین انتخاب تردید کند یعنی در حکم خواهی تردید دارد (بواسطه هر تمایز انسان باید حکم خواه باشد)

نوع بعدی حصر است : همه انما های قرآن همه جملات حصر قرآن وقتی فهمیدی بهانه نمیخواد که باید رفت سمت آن اگر نرفتی حکم خواه نیستی (بواسطه هر حصر باید حکم خواه باشد)

نوع سوم تاکید است : این موضوع مورد تاکید است خب تمام شد . مورد تاکید است چیزی بیشتر نمیخواهد اگر حکم خواهی خب تموم دیگه.

 

اصل مطلب : طلب حکم مشکل دارد ولی شبه را در بینه میبرند این مورد قبول نیست . آدم ها حکم خواه نیستند.

 

نوع دیگر بینه تفصیل است . تفصیل برای چی داده است . یعنی داره ابعادش رو میگه یعنی چی داره ابعادش رو میگه ؟! برای ادم حکم خواه کافی است تفصیل دهند.  اساسا تفصیل دادن برای عمل کردن است نه برای اطلاعات عمومی

 

بینه بینه است به شرطی که ادم ها حکم خواه باشند.

 

تعیین هم بینه است . تعیین یعنی معرفی مصداق . تعیین کردند که بری همون کار رو بکنی. مصادق رو پس برای چی گفتند!؟!؟

تعیین یعنی ببین اگر میخوای راه پیدا کنی راهش اینه شبیه این بشی ..

 

در متن قرآن 5 نوع بینه وجود است ... هرچه باشد ، اگر حکم خواه باشید بینه بینه است.

باید حکم خواه بود.

 

ختم قرآن و نهج البلاغه با مشخص کردن بینه ها ..

اگر آدم حکم خواه باشد فرقی نمیکند بینه چه نوعی باشد .

حکم خواهی ها هم بر اساس بینه میتوانند مدل پیدا کنند.

 

پ ن : اگر ارتباط آیه و متن را متوجه شدید در نظرات ارسال کنید.

۰۰/۰۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.